Koncept. Strategi. Kommunikation.


New Media Design.

Som projektarbete i Marknadskommunikation fick vi uppgift att göra en marknadsplan med målgruppsanalys, budget och reklamkampanj/er för vårt eget program som till hösten byter skrud och kommer att heta New Media Design, det kommer att vara internationellt och 3-årigt kandidatprogram.

Namnet var känt, logotypen tog vi fram. Vi valde konceptet att se världen som en designer, med nya ögon och använda oss mycket av just copytexten New, eftersom vi vill visa att programmet alltid ligger i framkant och har koll på det senaste i branschen. Vidare ville vi ha en mer färgglad approach som också sätter stämningen på programmet, därför valde vi att arbeta med många klara färger och mönster men där den gemensamma nämnaren är typsnittet, New och de svarta ramarna som är genomgående i materialet.

En presentationsfolder gjordes och trycktes tillsammans med en inbjudan till workshop och öppet hus för potentiella och blivande studenter.

IMG_8737

IMG_8745

Tillsammans med foldern ville vi även aktivera mottagarna genom att även skicka med denna mall som man lätt sätter ihop och använder som VR-glasögon tillsammans med sin mobiltelefon och vår app.

mockup-vr

Allt ihop fint paketerat i denna folder.folder-top

Här är menyn i den webbaserade appen.

newmeny

I appen finns en portfolio där elever som går på skolan kan lägga upp det senaste hen gjort.
VR-filmen som marknadsförs just till denna kampanj finns med.

newstart

New Color är ett annat verktyg där man lätt plockar upp omgivningens färger för en ny färgpalett.

newcolor

New Code är ett smidigt sätt att lära sig att koda html och css på.

newcode

Som marknadsföringskanaler har vi främst valt sociala medier som når ut stort och rätt till vår målgrupp både internationellt och nationellt. Här har vi tagit fram banners som ska lite överallt.

banner_resume

Sponsrade Facebookannonser:Skärmavbild_facebook

Eget Snapchatfilter:

snapchat-mockup

Gerillareklam, glasögon uppsatta på offentliga speglar lite överallt i städerna.

geurilla-toalett

Huvudpersonen i marknadskampanjen var de digitala stortavlorna där människor själva kan aktivera sig när de till exempel står och väntar på bussen. Stortavlorna fungerar precis som appen och har en touch där en kan kreera direkt på tavlan. Nedan syns några exempel:

Bus-stop-1

mockup-stortavla
mockup-stortavla-meny

Hemsidan som vi designat för programmet ska även den kännas rolig, intressant, lekfull men framförallt modern. Här har vi arbetat med en enda lång första sida där en snabbt och enkelt får veta det viktigaste om programmet.

1

2
10

9

Och eftersom vi tror att alla studenter gillar det som är snyggt och gratis så vill vi så klart även ha några riktigt bra give-aways till mässor och kampanjer i samband med detta:

Medium-cup